Skip links

Mig & Eleven

Her kan du lære at bruge EyeJustRead sammen med en elev.

Formål

At elevernes læsning optages med EyeJustRead.

At kunne analysere elevers læsninger.

At bringe indsigterne fra læseanalyser i spil sammen med elever, kollegaer og andre.

Det skal du bruge

  • EyeJustRead skal være installeret og eyetrackeren tilsluttet.
    Du skal være logget ind i EyeJustRead som lærer.
  • Giv information om om EyeJustRead til forældre og indhent evt. samtykke til brug af anonymiseret data til udvikling.

1. Vælg bøger

Korte læsninger er nemmest at gennemføre og analysere. Hvis du gerne vil lade eleven læse et længere stykke i en bog uden at lave meget lange optagelser, kan du fx. begrænse læsetiden til 2 minutter og vælge at eleven skal fortsætte hvor de slap hver gang de læser i bogen. Når tiden løber ud, vælger eleven blot samme bog og læser videre. På den måde kan du senere vælge en bid, der er overskuelig at analysere til bunds.

  • Brug filtre og sorteringsmuligheder for at finde bestemte bøger i bogvælgeren. (Se eventuelt hvordan her)
  • Hvis du vil planlægge en særlig læsning, kan du også det.

 

  • Ved at vælge en bestemt startside og et bestemt stykke tid eller et bestemt antal ord, kan du sikre dig at optagelsen bliver så kort og præcist afgrænset at den er overskuelig at analysere i sin helhed.
  • Hvis du vælger, at eleven må bruge en eller flere hjælpestrategier, er det en god idé at vise eleven, hvordan man kan klikke på ordene for at få adgang til hjælpen [se gif nedenfor].

 

2. Lad eleven læse

  • Vis eller fortæl eleven hvad der kommer til at ske. Brug evt. beskrivelsen her.
  • Lad eleven logge ind på sin egen profil, sætte sig behageligt og kalibrere eyetrackeren.
  • Lad eleven læse højt for sig selv. Elever kan foretrække at være alene i rummet.

3. Se læsningen sammen

  • Vælg den læsning du vil se i oversigten over elevens læsninger. Nye læsninger er fremhævet. Hvis du ikke vil have læsningerne sorteret efter dato, kan du sortere listen ved at klikke på titlen på en anden kolonne. Se hvordan du afspiller og navigerer i en læsning her.
  • I videoen nedenfor kan du se et eksempel på samtalen om en konkret læsning.
  • Forskning i eyetracking har vist at man kan huske og genfortælle hvad man tænkte undervejs bedre når man ser og hører sig selv gennemføre en opgave. Vores brugere rapporterer at når eleverne ser og sætter ord på egen læsning giver det adgang til et nyt meta-sprog om læsning og styrker motivationen for at arbejde med nye strategier.

Nu har du prøvet at optage og tale om en læsning med en elev i EyeJustRead. I næste skridt lærer du at bruge programmets analyseværktøjer på elevens læsning.