Skip links

Mig & Eleverne

Her får du ideer til at bruge EyeJustRead med en større gruppe elever

Formål

At give eleverne kendskab til en konkret læsestrategi.

Ved at tage udgangspunkt i en enkelt læsestrategi, får eleverne både kendskab til strategien og erfaring med at læsning består af færdigheder som styrkes med træning. Denne erfaring kan modvirke et selvbillede af at være en “dårlig læser”.

Det skal du bruge

  • Optaget eksempel hvor du demonstrerer hvordan du bruger en læsestrategi.

1. Forklar hvad strategien skal bruges til (fx. at forstå nye ord, læse en tabel eller at skelne 'løbene' og 'løbende')

Vælg fokus efter elevernes alder og typiske læseniveau, og gerne i samarbejde med dansklæreren.

2. Vis optagelsen og tal om hvordan du bruger strategien

3. Giv eleverne mulighed for at prøve at bruge strategien

Det er umuligt både at læse og forstå en tekst, bruge en ny læsestrategi og samtidig selv monitorere pålideligt hvordan det gik. Du kan lade eleverne arbejde i par, bruge lydoptagelser eller løse opgaver som tester det strategien skal bruges til.

Indhold under udvikling